Akustik och isolering nycklarna för en bra replokal

Konkurrensen inom musikindustrin är stenhård, och ska man som nystartat band lyckas nå igenom bruset måste man vara tighta och samspelta. Och det gäller oavsett vilken genre man satsar på: pop, modern dansmusik, rock, hiphop eller kanske till och med dansband.

Slarvar man i förberedelserna spelar det ingen roll hur begåvad man är och hur bra låtar man tycker sig skriva – utan ett professionellt utförande kommer man ingenstans.

Hitta en replokal i Stockholm – inte alltid enkelt

Grunden för allt detta läggs i replokalen -  det är där bandmedlemmarna lär känna varandra på riktigt och hittar sitt sound; det förhoppningsvis unika sound som ska ta bandet till topplistor runt om i världen. Men ska resultatet bli på den nivån räcker det inte med att lira och repa lite i någons garage eller källare, utan man behöver en välutrustad och modern replokal.

Det finns mängder av band (inte minst i Stockholm, som har en mycket levande musikscen) som behöver någonstans att spela så det kommer inte alltid vara enkelt att hitta en replokal i Stockholm, men det finns ingen anledning att tumma på kvalitetskraven för det.  

Bygga en egen replokal?

I värsta fall, om man är akut behov av en replokal men inte hittar det man behöver kan man bygga en själv. Eller så kanske man bara har ett rum/utrymme över som man vill göra något extra med.

Två aspekter är särskilt viktiga när man ger sig på ett sådant projekt: akustiken och isoleringen.

Akustiken

Utan att bli allför tekniska ska vi försöka förklara vad man bör tänka på för att få till en bra akustik i sin replokal. Det finns några enkla grundregler att följa.

Undvik hårda parallella ytor. Vad innebär då detta? Jo, att i ett rum som är rektangulärt (som de flesta rum är) ska två av väggarna vara ljudabsorberande, och dessa väggar ska ligga i vinkel med varandra. Dessutom ska man ha ljudabsorption i taket.

Olika ljudabsorbenter dämpar olika frekvenser. Har man ett stort avstånd mellan absorbenten och väggen dämpas låga frekvenser och när förhållande är motsatta dämpas höga frekvenser.

Dela upp i inspelningsrummet i tre delar. För att åstadkomma en perfekt klangbalans bör man ha en del som är klangrik, en del som är halvdämpad och en del som är fullt dämpad.

Isoleringen

Detta är förstås mycket på grund av hänsyn till grannarna och den övriga omgivningen. Enligt Socialstyrelsen ska ljudnivån vid repetition och inspelning av musik inte överskrida 100 dB(A) ekvivalent ljudnivå eller 115 dB(A) maximal ljudnivå.

Öser man på för fullt är det lätt hänt att man gör det. Och ösa på är något man absolut vill göra för att hitta den rätta känslan i musiken. Då krävs alltså bra isolering.

Det är relativt avancerat men grunden för bra ljudisolering är att man har en tung och tät konstruktion. Vidare ska man bygga ”rum i rum” – man har då två ljudisolerande skal och dessa får inte ha någon kontakt med varandra. Dessa rum bör byggas med åtminstone tre lager gips och isolering, och i det inre rummet behövs dessutom speciella vibrationsdämpare. Dessutom måste ventilationen och eluttagen isoleras.

För dig som letar replokal så kan du leta här.

27 sep 2017